Khamis, 9 Julai 2009

Kita Semua Boleh Berjaya

Editor : Im Koyube
Alasan adalah sebahagian dari kehidupan kita. Ketika kita gagal untuk melakukan sesuatu, maka pelbagai alasan yang kita berikan; tidak cukup masa, tidak sihat, tidak upaya dan macam-macam tidak lagi.

Baru-baru ini saya mengenali seorang jutawan berbangsa cina. Setelah menamatkan pengajiannya di UKM, beliau menyambung pelajaran ke Amerika Syarikat. Setelah menamatkan pengajian, beliau telah memulakan satu perniagaan yang membolehkan beliau memperoleh pendapatan berjuta ringgit. Tidak lama kemudian, beliau kehilangan kesemua duit! Bayangkan jika anda pernah menjadi seorang jutawan dan tiba-tiba, anda hanya tinggal sehelai sepinggang!

Ketika dalam keadaan yang sangat tertekan itu, kenalan saya ini telah menemui seorang rakan (seorang trainer dan ahli pernigaan berjaya). Trainer tersebut memperkenalkan seorang yang istimewa kepada beliau melalui sebuah video; Nick Vujicic.

Nick Vujicic adalah anak kepada seorang ketua jururawat di Australia yang dilahirkan tanpa tangan dan kaki yang sempurna. Walaupun begitu, ketika umur beliau 23 tahun, beliau telah memberi motivasi kepada lebih satu juta orang seluruh dunia. Beliau telah membantu ramai orang dengan duit yang diperolehnya.

Kisah Nick Vujicic telah memberikan inspirasi kepada rakan saya yang pernah ‘broke' dan kehilangan berjuta-juta ringgit. Kini beliau sentiasa bersemangat dan telah kembali menjadi jutawan.

Bagaimana dengan kita? Sentiasa memberi alasan dalam kehidupan?

Tiada ulasan: