Khamis, 6 Ogos 2009

Mati dan Ketakutan, itu sudah pasti !

Ketika jasad manusia di kandung di dalam janin para ibu dan pada ketika itulah ruh manusia sudah dipersiapkan di Luh Maffuz dan ruh manusia yang sudah dipersiapkan untuk dikeluarkan ke muka bumi ia akan dibawa mengadap bertemu dengan Al-Khaliknya iaitulah Allah Rabbul Jalil dan ia akan membuat aku janji dengan Al-Khaliq dan diperingatkan tentang amanah yang wajib ditunaikan di penghidupan dunia kelak dan telah ditentukan untung nasibnya. Diantara perkara yang telah ditentukan oleh Al-Khaliq seperti perkara yang berkaitang dengan jodoh pertemuanya, ajal mautnya, rezekinya dan tanah kuburnya.

Justeru manusia yang beriman dan takutkan Allah akan sentiasa ingat tentang perkara-perkara yang telah ditentukan itu dan sentiasa bersabar terhadap sebarang ujian dan bersyukur terhadap sebarang nikmat dan kurniaan Allah kepada dirinya. Paling pentingnya ia akan sentiasa ingat untuk mempersiapkan bekalan untuk dibawa mengadap Al-Khaliq di hari mahsyar kelak dan beramal dengan amalan yang baikl dan soleh serta menganggap bahawa ia akan mati seolah-olah esok harinya serta mencari rezeki dan ilmu seolah-olah ia akan hidup 1000 tahun lagi. Begitulah arus dan perjalanan orang-orang yang mengerti akan perintah Tuhannya

( Liang-liang lahat yang telah tersedia di tanah perkuburan Baqi' bersebelahan Masjid Nabawi di Madinah Al-munawarah )

Bila ajal maut datang menemui kita beserta dengan arahan dan tugas malaikat iIrail datang menemui kita untuk membawa ruh kita keluar dari jasad, kita tidak lagi mampu untuk melakukan apa-apa dan pada ketika itulah amalan-amalan soleh yang kita lakukan akan menjadi benteng kesakitan ketika dan bila mana ruh kita di cabut keluar.

Betapa sakitnya sakit menjelang maut tidak dapat digambarkan dengan perasaan mahupun kenyataan kerana sejarah merakamkan saat-saat Nabi Muhammad SAW yang kita kasihi juga berkerut dahinya bila Malaikat mencabut ruhnya keluar dan berkata baginda kepada Malaikat Jibril,
" sakitnya ..." sedang Jibril juga tidak sanggup melihat penderitaan nabi pada ketika itu lalu nabi berdoa dan berkata " jika begini sakitnya mati, Engkau ( Ya Allah ) himpunkanlah segala kesakitan mati ummatku agar aku yang menanggungnya"... tetapi permintaan Nabi ini tidak diperkenankan oleh Allah.
.

( Inilah Destinasi terakhir kita.. )

Oleh itu wahai saudara-saudaraku sekalian marilah kita insafi diri kita dan perbanyakanlah amalan kita untuk kita bawa sebagai bekalan yang yang berguna ke alam Akhirat kelak kerana sebanyak manapun harta yang kita kumpul akhirnya akan diwarisi oleh anak-anak, gelaran yang kita dapat akan kita tinggalkan dan hanya amal ibadah, sedekah jariah, ilmu yang kita pergunakan dengan sebaiknya dan pendidikan kepada anak-anak yang mampu mendoakan kesejahteraan kita kelak.

Bila kita akan mati?
Di mana kita akan mati?
Sebab kematian kita bagaimana jadinya?
Di mana tanah kubur kita?

Semua persoalan yang tersebut tidak mampu kita jawab dengan persoalan ilmu yang kita miliki kerana semuanya itu adalah ketentuan Allah jua. Jadi persiapkan segala bentuk bekalan yang akan membawa kita dengan keadaan sejahtera ke alam Akhirat kelak dengan mempertingkatkan ketaqwaan kita dan memperbanyakanlah amal ibadah kita. Moga kita menjadi insan yang mendapat keampunan dan keuntungan hidup di dunia dan kehidupan di Akirat kelak.. Amin !

Posted by ALBANJARI

Tiada ulasan: